دلکش

به یاد بانوان موسیقی ایران

دلکش

به یاد بانوان موسیقی ایران

مهدی خالدی

 

گفتگو با نشاط خالدی فرزند مهدی خالدی



مهدی خالدی

خلاصه : مهدی خالدی در سال 1298ه.ش در تهران دیده به جهان گشود. او از کودکی به نواختن ویلون علاقه مند بود و همین امر او را سرانجام به حضور در کلاس های موسیقی استادابو الحسن صبا کشاند. خالدی موسیقی را نزد این استاد فراگرفت. این در حالی بود که روش ویژه ای، جدا از سبک استاد در نوازندگی اختیار می نمود. او پس از کسب فیض از محضر این استاد ، با گروه های موسیقی به همکاری پرداخت و سرانجام در آذر ماه سال 1369 ه.ش در تهران درگذشت.
گروه : هنر
رشته : موسیقی
گرایش : آواز
والدین و انساب : مهدی خالدی فرزند حسین در خیابان خیام (سنگلج )در تهران دیده به جهان گشود.
خاطرات کودکی : اززمان افتتاح دارالفنون در زمان ناصرالدین شاه ورود علوم و فنون اروپایی از جمله موسیقی به جامعه علمی ایران آغازشد ه بود و بویژه پس از مشروطه موسیقی در خدمت مبارزات سیاسی و بیان اوضاع اجتماعی بود . در اواخر دوره قاجاریه و در چنین احوالی بود که مهدی خالدی کودکی خودرا سپری کرد .
تحصیلات رسمی و حرفه ای : مهدی خالدی، فراگیری موسیقی را از سال 1314 نزد استاد صبا آغاز نمود. او به منظور آموختن سه تار نزد استاد صبا رفته بود ، اما به توصیه استاد به ویلون روی آورد. وی ردیف های اول و دوم و کتاب سوم صبا را نزداستاد فراگرفت . چنان در فرا گرفتن و یلون استعداد نشان داد که صبا در غیاب خود او را مامور آموزش شاگردان خود کرد.
استادان و مربیان : ابوالحسن صبا ، حسین یاحقی ، حسین خالدی ، علیرضا چنگی کمانچه کش ، حبیب سماعی ، شیخ حسین (نیم تاج اصفهانی ) ، اسماعیل ادیب خوانساری . جلال تاج اصفهانی ، روح الله خالقی ، آقا ضیاء (ضیا ءالدین رسایی) ، عبدالحسین برازنده ، جواد بدیع زاده ، مرتضی نی داود و عبدالحسین شهنازی.
وقایع میانسالی : مهدی خالدی دوبار برای ضبط صفحه به هندوستان سفرکرد. در سفر اول (1324 ) به همراه جواد بدیع زاده (آواز ) ، علی اکبر پروانه و یو سف کاموسی (تار) و علی زاهدی (تمبک) برنامه هایی را اجرا نمود که در صفحه گرامافون ضبط گردید. خالدی در سال 1325 مجددا به هندوستان مسافرت نمود ، اجراهای این سفر که در برنامه های رادیو دهلی پخش گردید ، با خوانندگی « دلکش » بود و نوازندگانی همچون نصرالله زرین پنجه (تار) و علی زاهدی ( تمبک ) او را همراهی می کردند.
زمان و علت فوت : مهدی خالدی در سال 1363 دچار سکته مغزی شد که مدتها بیمار بستری بود و سرانجام در آذر 1369 در تهران درگذشت .
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : مهدی خالدی از طریق نوازندگی ، همکاری با رادیو را در سال 1319 آغاز نمود. اولین آهنگی که از او در رادیو پخش شد«رقص پروانه » نام داشت ، بعد از آن تصنیف های متعددی ساخت که خوانندگان رادیو به و یژه « دلکش » بیش از همه اجرا کنندةآن بودند.
سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : مهدی خالدی در کنار همکاری با رادیو در سروده تصنیف و تمرین موسیقی اشتغال داشت .
همفکران فرد : شاعرانی که برای مهدی خالدی شعر سردوده اند عبارتند از : سید اسماعیل نواب صفا ، میرناصر شریفی ، پرویز خطیبی ، رهی معیری ، پژمان بختیاری ، عماد خراسانی ، معینی کرمانشاهی ، داراب افسر بختیاری ، ابوالقاسم حالت ، کریم فکور و تعدادی دیگر.
آرا و گرایشهای خاص : مهدی خالدی پس از پایان تعلیماتش نزد صبا روش و یژه ای در نوازندگی اختیار کرد که با سبک استاد صبا متفاوت بود و ا ستفاده از آرشه های ممتد ، از ویژگی های آن بود. او روش قدیمی پیش درآمد ، آواز ، چهار مضراب و تصنیف رنگ را به شکل تصنیف ،آواز ، چهار مضراب و تصنیف درآورد که با این روش امکان بیشتری به خواننده برای خواندن داده می شود.
چگونگی عرضه آثار : مهدی خالدی علاوه بر اجرای برنامه هایی درمردم هندوستان دررادیو دهلی نیز ترانه هایی با صدای دلکش اجرا نمود .


نظرات 1 + ارسال نظر
تارنمای خانم مرضیه و بانو پوران پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 04:55 ب.ظ

قشنگ بود آقا محسن اما به گفتگو شبیه نبود !

درود برشما دوست عزیز
سپاس از بزرگواری شما
برگ سبزی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد